Nebude to tak dlho, ako som písal príspevok o rozhovore so starším pánom, ktorý ma obohatil o rôzne myšlienky názory a už v tej dobe v roku 2010 mi opisoval možný sci-fi scenár, ktorý je dnes realitou. V tej dobe som si vravel, že ako by mohli k takému niečomu dotlačiť obrovské množstvo ľudí, nechcel som prijať jeho myšlienku, kládol som chvíľami až odpor! Neskôr som kládol otázky a znepokojene som sa pýtal, sú ľudia až tak veľmi ovplyvniteľní? Viacej ako si myslím, odpovedal.
Raz sme sa vybrali na konverzáciu angličtiny do centra, kde sme si dali zmrzku a sledovali sme ľudí. Bola to nákupná pasáž, rôzne svetové značky, štýloví ľudia. On tam sedel a pýtal sa ma: Myslíš, že tí ľudia tie veci fakt potrebujú v takom množstve? Nie je to len chvíľkový mamon? Keď sme pozerali asi 3 hodiny na nákupnú pasáž, prišiel som na to, že tí ľudkovia museli byť fakt mimo realitu. Viac než 3 hodiny pobehovali medzi obchodmi s rukami plnými tašiek, až sa nevedeli odniesť. Bolo to veľmi zábavné. Niektorí ľudia možno ani netušili na konci nákupu, čo si to vlastne kúpili a myslím si, že veľa z nich niektoré veci nemali ani raz na sebe.
Ja som pánovi začal rozprávať o programe na Slovensku, kde propagujú mnohé veci, robia ukážky v hlavných vysielacích časoch a keď zavoláte ihneď dostanete aj 2 kusy výrobkov za tú istú cenu. Veľakrát ľudia absolútne nepotrebujú 2 kusy toho istého výrobku, ale táto informácia v nich vyvolá mániu získať niečo výhodne. Veľakrát popri tom tovar nezodpovedá kvalite a nedokáže vykonať veci tak, ako to bolo prezentované vo vysielaní. Napriek tomu sú výrobky veľmi predávané a niektorí ľudia naletia opakovane. Rozprávali sme sa aj o tom, aké produkty sú reklamované a či reklama môže až tak ovplyvniť predaj. Pán vždy vravieval: Výrobok, ktorý je veľmi často propagovaný mediálne, musí mať niekde háčik. Obrovské sumy na reklamu môžu svedčiť aj o tom, že výrobok nie je až tak kvalitný a potrebuje vyvolať v ľuďoch ošiaľ, rýchly predaj bez uvedomenia si kvality výrobku či jeho zloženia. Ja som argumentoval tým, že pokiaľ je výrobok kvalitný, má dlhodobý a stabilný predaj aj bez veľkých reklám v TV či inde.
Veľa sme sa nasmiali počas tejto skúsenosti. 🙂
Keď sa zamyslíme nad tým, tak média sú ochotné odvysielať všetko za určitú zaplatenú sumu, nerozmýšľajú nad tým či niekoho zavádzajú, klamú, či nedajbože môžu niekoho zdravotne poškodiť. Oni s tým aj počítajú, však aj v slove reklama, je skoro celé slovo klamať. Je to ich úloha, pokiaľ by povedali o kozmetických výrobkoch v reklame, že je tam minimum výživových látok a kopa chémie, asi by si ju nik nekúpil. Myslíte si, že ten najlepší jogurt čo ste kedy jedli bol niekedy v reklame? Nie najlepší obal jogurtu, nie vyhradená polička s viac propagovanými produktmi v obchode! Najlepšia chuť! Ten môj obľúbený sa nedá poriadne ani kúpiť v bežných potravinách. 🙂
Ľudia, sme až príliš ovplyvniteľní. Bystrí ľudia bez chrbtovej kosti to vedia veľmi rýchlo využiť pre svoj prospech. Nikdy nie pre prospech nás!
Preto ak sledujete TV, dávajte si veľký pozor na to, čo je veľmi propagované a ako nás to môže ovplyvniť. Pokiaľ by to bolo ozaj také úžasné, Váš pocit by Vás k tomu ťahal aj bez reklamy.
Riaďte sa teda srdcom a nikdy nie strachom, lebo môžete dopadnúť ako ľudkovia, ktorí nakupovali bezhlavo a pohltení davom.
Prajem nám všetkým len tie správne rozhodnutia z hĺbky našich sŕdc. 🙂